lördag 9 april 2011

Money money money..

De nya motiven på sedlarna är här. I min bästa naiva stunder såg jag framför mig att att det skulle kunna bli en kvinna på toppen. Inte för att det skulle förändra maktordningen men det skulle vara en markering att vi i Sverige kan och vill värdera en kvinna högst. 


sedelmotiv_start_mittenkolumn_265x167px.jpg


Men inget nytt på fronten här..Astrid, Garbo och Birgitta hamnar på andra plats i valörgruppen. Dag 1000-Bigitta 500, Ingemar 200- Garbo 100, Evert 50- Astrid 20. 

I ett svagt ögonblick tänkte jag som en räkne/jämställdhetsfeminist, "de har ju ändå ökat antalet kvinnor, nu är det ju ändå hälften hälften". Men när jag hade vaknat till liv så insåg jag ju att allt är precis som vanligt. Maktordningen är fortfarande densamma, mannen är norm och värderas högst, kvinnan som avvikande och på 2:a plats. Slutsats: Brudarna hamnar på de sedlar som vi använder mest, 20-100 och 500 kr. Det vill säga det är precis som sig bör, de vi använder och utnyttjar mest värderas lägst. 



Min lista på drömmotiv:  
Olika grupper med arbetarklasskvinnor som ser arga och kaxiga ut. 
Om det nu måste vara EN person så kan jag tänka mig:
Tiina Rosenberg
Selma Lagerlöf
Irene Molina
Claes Borgström

"Olle"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se