torsdag 31 mars 2011

Den oundvikliga framtidens påträngande närvaro

Det räcker inte bara att förkovra sitt intellekt och läsa ett stadigt växande bibliotek av böcker, tidskrifter och artiklar, skriva uppsats efter uppsats och artikel efter artikel. Ifall en vill bli kvitt den tårdrypande höga CSN-skulden måste en också skaffa arbete.

För att få ett arbete räcker det inte att ha förkovrat sitt intellekt och läst varenda bok som finns på ämnet eller år och år av studieintyg på att en faktiskt har gjort det. Ifall en vill ha ett jobb och bli skuldfri måste en också ha år och år av erfarenhet.

För oss som inte har år och år av erfarenhet ligger en livsavgörande milstolpe i utbildningens praktik. Vilket är precis vad jag sysslar med att tillförskaffa mig just nu inför hösten. Praktik för att bli en yrkesfeminist.

Det finns en uppsjö av sidor som hjälper en att skriva ETT VINNANDE CV. Så att en kan vinna den där åtråvärda praktikplatsen. Som i schack. För det måste en bara marknadsföra sig själv, sälja in sig själv självsäkert men inte drygt, unikt utan att vara obegriplig, bäst utan att vara självgod, formell utan att vara tråkig.

ÄR DU EN VINNARE?

Vinna vinna konkurrens konkurrens. Hur hanterar en sådana koncept när en söker till organisationer som inte tror på koncepten men ändå förhåller sig till ramarna för vad som är ett acceptabelt CV?

Stunder som dessa är framtiden allt annat än framtid och hemskt mycket NU och hemskt mycket under huden i kroppen som fysisk entitet och förvandlar nuet till ett limbo. Schack matt.

Att skriva brev och CV är ett heltidsjobb i sig, ett monumentalt arbete som tar upp all tid, vaken och sovande. Jag drömmer om hur jag bäst ska formulera mig för att få den där åtråvärda praktikplatsen, jag funderar över organisationer och styckeindelningar, meriter och referenser när jag pluggar och glömmer bort att läsa och tänka på allt annat. Glömmer bort mitt feministiska intellekt för att söka feminismen i framtiden.

Stunder som dessa vill jag bara krypa in i ett tryggt bo och glömma bort vinster och konkurrenser och spelreferenser och framtid. I ett gryt som vaggar en till sömns och kopplar bort allt förutom de ljuvligt dova trumslagen och serena tonerna. Om jag skulle bo i en låt så skulle jag bo i Von.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se