söndag 6 mars 2011

Världens mäktigaste kvinna

Det finns inget mera underhållande än skildringen av tidsom-
ständigheternas växlingar och omkastningarna i människors
öden. Visserligen var det inte så angenämt för mig, när jag fick
pröva på det, men det är dock nöjsamt att läsa om.
Cicero, Ad Familiares V.12

 
Med dessa bevingade ord och ett vidare lästips för alla er som är intresserade av antikens historia (och vem är inte det!?) introducerar jag mig här på bloggen och i vår nystartade tidskrift. Jag kommer framför allt att skriva om mina största intressen; historia och skönlitteratur. Lästipset gäller en spännande och mycket underhållande populärvetenkaplig bok om ett omtumlande skede i vår historia. Allan Klynnes bok om Egyptens sista drottning Kleopatra. Liv och legend har visserligen ett par år på nacken nu, men med tanke på att den enda biografin om Kleopatra VII som fanns på svenska innan dess skrevs 1923, så kan man förmoda att Klynnes framställning kommer vara aktuell länge än. Det vill säga, om ingen gammal munkavskrift från medeltiden plötsligt dyker upp, som kan kasta nytt ljus över hennes person. För vad kan vi egentligen veta om en kvinna som levde för över 2000 år sedan? Vad är myt och vad är verklighet? Sanningen är förstås att vi aldrig kommer att få veta. De flesta skriftliga källor som finns bevarade är författade av hennes fiender, dvs manliga romare som triumferande skrev propagandistiska texter om romarrikets förträfflighet efter hennes död. Och passade på att lufta sina könsfördomar i samma veva. Inte en rad från hennes egen hand finns bevarad och palatset där hon levde i Alexandria ligger numera under vatten. Trots detta är Kleopatra troligen en av de mest berömda kvinnorna i vår historia. Något som jag tycker är underligt är ändå vilket fäste som bilden av hämningslös förförerska har fått genom historien. Ofta framställs hon i de antika källorna som en dekadent prostituerad, en manslukerska som med hjälp av sina exotiska konster och magiska häxdrycker orsakade två annars hederliga romerska mäns fall. Man ska visserligen inte förringa betydelsen av en karismatisk personlighet och ett attraktivt yttre; en passionerad förälskelse kan säkert förändra världen. Men Kleopatra var härskarinna över världens äldsta rike, dyrkades som inkarnationen av Gudinnan Isis och var troligen en av antikens rikaste människor. Kan allt detta möjligtvis utövat någon dragningskraft på Marcus Antonius och Julius Ceasar?  

 
Elvira

 

3 kommentarer:

  1. Äh, det vet väl alla att det är KVINNOR som dras till MÄN med pengar och makt, inte tvärtom! Måste varit häxbrygder och trollkonster som låg bakom, kan inte se någon annan rimlig förklaring.

    SvaraRadera
  2. Haha visst, det finns inget obehagligare än en kvinna med makt. Sådana "okvinnliga" varelser måste oskadliggöras till varje pris!

    SvaraRadera
  3. underbart skrivet! jag blir mycket sugen på att läsa den, såg den faktiskt på bokrean men bangade att köpa den. nu ångrar jag mig! buhu.

    SvaraRadera

Blogg listad på Bloggtoppen.se