torsdag 24 februari 2011

3x möte med medelålders män

Kl 18:35. Tunnelbana. Jättemycket folk.

RandomMedelåldersMan#1 upplyser mig om att jag har fina ögon. 
Säger att jag kan få hålla i hans hand, och frågar om jag arbetar som strippa.
Jag undrar vad det är för jävla fråga och ber honom sluta prata med mig.
RandomMedelåldersMan#1 ber om ursäkt och tystnar.

Trodde att samtalet var avslutat när RandomMedelåldersMan#2 plötsligt bestämmer sig för att lägga sig i. 
Ridderligt rycker han in på sin vita springare och försäker återuppliva diskussionen.

RandomMedelåldersMan#2 tycker att RandomMedelåldersMan#1 inte ska vara så oförskämd mot små tjejer. 
RandomMedelåldersMan#2 tycker att RandomMedelåldersMan#1 ska be om ursäkt.
RandomMedelåldersMan#1 hotar RandomMedelåldersMan#2 med stryk.

Och så vidare. Och så vidare. 
Det urartar till någon slags kukmätartävling som jag inte orkar redogöra för i detalj.
En bra grej med att inte ha kuk är att man slipper vara med i sådana kukmätartävlingar.
Iallafall sålänge det finns Random Medelålders Män med som känner sig manade att prata i ens ställe.

---

21:35. Fyrans buss. Ganska mycket folk.

Sätter mig bredvid RandomMedelåldersMan#3 och råkar tackla honom med min träningsväska. Ber om ursäkt.

RandomMedelåldersMan#3 säger ingen fara, och ger mig ett häfte med dikter han har skrivit själv.

Han berättar att han vill segla runt jorden. Det har aldrig blivit av. Men vem vet, någon dag kanske.
Stanna till på ställen som är trevliga. Stanna länge om det är jättetrevligt. Sen segla vidare när man känner för det.
Ingen stress. Inte bråttom någonstans.

Vi småpratar lite om viktiga saker i livet, om den materiella lyckans illusion och värdet av att stanna till och reflektera ibland. 
Sen skakade vi hand, och jag klev av bussen.

/Malin

1 kommentar:

  1. Fantastiskt hur enkelspåriga vissa av oss män är.

    SvaraRadera

Blogg listad på Bloggtoppen.se