onsdag 23 februari 2011

undran.

Jag undrar om småbarnsföräldrar fryser mer än andra vuxna. För varför bär de annars täckbyxor mitt i stan, mitt under en vinterdag som knappt är under minusstrecket på termometern? Efter en snabb räkning visar det sig att det är överhängande flest mammor som drar på sig extrakläderna och jag tänker att kanske beror det på att man faktiskt fryser mer efter att ha tryckt ut något som tidigare var en del av en själv, att kroppen liksom saknar ett lager (vi vet alla att lager på lager är vägen till effektiv och långvarig värme). Eller är det en anpassning efter barnen; nyblivna mammor alltid redo! Och i så fall, är nyblivna pappor inte alltid på samma sätt redo?


Susanna

3 kommentarer:

  1. Intressant lagerpålager-tanke! Men skulle det inte snarare vara ett tecken på att pappor så sällan är ute i snön och leker med sina ungar i snön att de glömmer hur sabla kallt det blir efter trekvarts stillastående tjatande på att det är dags att gå vidare? Tänker närmast på min moders turkosa stövlar och matchande jacka i modell åttalagerinbyggda i en när hon arbetade som dagbarnvårdare. Det är kallt att umgås med alltför kortbenta varelser...

    SvaraRadera
  2. Åh jag känner igen mig så väl i din mor! Mina lagerpå lager var dock tråkigt svarta men skorna från de där förskolegårdarna hemsöker mig fortfarande. Men jag tror som du, det är sällan man ser pappor i parker och de hinner nog inte lära från sina misstag. Eller så är mödrar helt enkelt mer intelligenta och i högre grad redo

    SvaraRadera

Blogg listad på Bloggtoppen.se