onsdag 23 februari 2011

Lennarts Listor...

...är en fantastisk bok av Barbara Bottner & Gerald Kruglik om hur en lista kan förändra ett musliv och här är min lista


Jag läser just nu

Det händer nu (Sofia Nordin), Pjäser 1 (Henrik Ibsen som är förfärligt mycket försenad till biblioteket), Muminpappans memoarer (Tove Jansson) och Sarons Ros (Rosamond Smith som egentligen är Joyce Carol Oates)

Jag läser, liksom Andrea, alltid flera böcker samtidigt; en bok som är en pocket eller på andra sätt är liten som en kan ha i väskan (Muminpappans memoarer), en snäll bok att ha vid sängkanten (Det händer nu), en större bok att läsa i en fåtölj med tekopp och tofflor (Pjäser 1) och en bok som en kan ta upp om en återfinner sig själv i en paus mellan böcker som kan uppstå när en till exempel väntar på att biblioteket ska få in boken en vill läsa eller när en väntar på att träffa den där vännen som köper nästan allt, har en lägenhet som svämmar över av böcker och gärna vänligt nog lånar ut (Sarons Ros).


Bästa kulturprogram

Det verkar som om det där oundvikligt nu, att komma ut. Att komma ut som radionörd. Eller närmare bestämt P1 nörd (ja jag kan nästan hela tablån i huvudet, ja jag anpassar mitt liv efter radioprogram, ja jag blir pirrig av tanken på att möta någon som på något vis har en koppling till radiohuset och ja, jag spelar spel med Radioapan när jag har tråkigt). Så det bästa kulturprogrammet är således alla hemmahörande i P1:s tablå och är som följer:

Kulturnytt, Kulturradion: Biblioteket; Bokcirkeln; K1/K2; Kino; Klassikern; Kosmo; Nya vågen, Dagens dikt, Kulturkrönikan, Romanpriset, Barnens romanpris, Radioföljetongen, Radionovellen och framförallt Radioteatern! Radio är ett fantastiskt medium för dramatik och framförallt dramatisering. Ett extra tips på listan är radiosex där nyskrivna erotiska noveller läses upp med dramatik och värme varje lördag/söndag natt med start 00.03.


Årets mest lovande ämne


Även jag listar

revolutionerna i norra Afrika (som på ett fantastiskt sätt skillrats av SR:s korrespondent Cecilia Uddén) och Judith Butlers besök i Stockholm


men även

Kongress i Malmö (politik), Utrensning (pjäs) , Gertrude Stein (pjäs),


Favoritteoretiker


Jag går mot strömmen och stryker inte från listor redan publicerade här men lägger till en språkteoretiker vid namn Lars-Gunnar Andersson, professor i modern svenska vid Göteborgs Universitetet. Han läggs till listan för att han har en öppen fin syn på språket och välkomnar utveckling åt vilket håll den än tänkas gå så länge den har en gräsrotsförankring hos vanliga språkanvändare.
Men sist, och antagligen störst, kvalar Lee H. Jones in på listan. Jag fick den otroliga förmånen och äran att höra henne prata, eller prata och prata förresten, det var snarare ett tal som hade platsat i en Spoken Word tävling, på Moderna Museet i Stockholm och hon lämnade hela publiken mållös och utmattade. Så förfärligt fantastisk och inspirerande.


Susanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se