tisdag 22 februari 2011

Lista!

Vem är inte en sucker för listor liksom. Jag är kort och koncis, det är mitt nya svarta, att ge order.

Jag läser just nu
Breakfast at Tiffanys, Gentlemen, en bok om konstiga djur, mina stressade listor. De två första är rätt unkna ur ett feministiskt perspektiv, ruttnar ihop på litterära gestaltningar av kvinnor som Holly Golightly (hon är ju inte ens en människa, hon är nån slags lycklig hora/vän älva/musa) men ändå bra/intressanta, detta eviga dilemma. Boken om konstiga djur är fantastisk. Konstiga djur är fantastiska. Listor är ett nödvändigt ont.

Bästa kulturprogram
Kollar inte på nåt. Kollar på dokumentärer om konstiga djur, dokumentärer om konstigt sex och Mad Men, se evigt dilemma ovan.

Årets mest lovande ämne
Mellanöstern/nordafrika. Äntligen. Way to go. 

Favoritteoretiker
Det var tusen år sedan (4) sen jag pluggade och sen dess har all teori om allt stoppats undan i nån mörk och bortglömd hjärnvindling så jag har ingen koll. Men jag skrev c-uppsats om Focaults diskursanalys och en gång i nian så skrev jag en liten uppsats om Butler som då, för mig, var liksom enormt, livsomvälvande. Då de får vara mina favvosar, dessutom ser jag ut att vara i gott sällskap. 

/Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se